Turbosprężarka – budowa

Budowa turbosprężarki jest zbliżona do turbiny gazowej, ale nie zawiera komory spalania. Rolę wytwornicy spalin spełnia w tym przypadku silnik spalinowy.

Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części (na fotografii z lewej strony, na czerwono) i sprężarki, tzw. chłodnej części (na fotografii z prawej strony, na niebiesko), których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem. Turbina, napędzana gazami wylotowymi z silnika, napędza wirnik sprężarki sprężającej powietrze przed dostarczeniem go do silnika (element generujący doładowanie).

Turbosprężarka. To słowo wszystkim kojarzy się z nowoczesnością. Jej zamontowanie do silnika spalinowego, poprzez dodanie silnikowi mocy, zwiększyło kierowcom przyjemność w kierowaniu pojazdami. Źle eksploatowana lub niepoprawnie wyremontowana potrafi także przysporzyć kłopotów. Wie o tym wielu właścicieli tak powszechnie obecnie używanych silników diesli i silników benzynowych, wyposażonych w turbosprężarkę.