Diagnostyka turbosprężarek

Objawy awarii turbosprężarek

Przed naprawą turbosprężarki należy zdiagnozować następujące elementy silnika, które mogą powodować podobne objawy jak uszkodzona turbosprężarka.

Brak mocy silnika może powodować:

  • zanieczyszczony wkład filtra powietrza
  • niedrożny kolektor ssący
  • niedrożny przewód między kolektorem ssącym a turbosprężarką
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym
  • nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem
  • zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym
  • ograniczona drożność układu wydechowego
  • uszkodzenie kolektora wydechowego, brak uszczelki
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym
  • nieprawidłowa regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy
  • nieprawidłowa regulacja luzów zaworowych
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie turbosprężarki

Zwiększone zużycie oleju może być spowodowane przez:

  • zanieczyszczony wkład filtra powietrza
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym
  • nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem
  • zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym
  • niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie turbosprężarki

Hałaśliwa praca turbosprężarki może być spowodowana przez:

  • niedrożny przewód między kolektorem ssącym a turbosprężarką
  • nieszczelność między filtrem powietrza i turbosprężarką
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym
  • nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem
  • zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym
  • uszkodzenie kolektora wydechowego, brak uszczelki
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym
  • nieszczelność rury wydechowej lub tłumika
  • uszkodzenie turbosprężarki
  • niewyważona lub źle wyważona turbosprężarka

Narastający hałas turbosprężarki może powodować:

  • niewyważona lub źle wyważona turbosprężarka
  • uszkodzony element wirujący

Przyczyną czarnych spalin może być:

  • zanieczyszczony wkład filtra powietrza
  • niedrożny przewód ssący turbosprężarki
  • niedrożny przewód między kolektorem ssącym a turbosprężarką
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym
  • nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem
  • zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym
  • ograniczenie drożności układu wydechowego
  • uszkodzenie kolektora wydechowego, brak uszczelki
  • nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym
  • nieprawidłowa regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy
  • nieprawidłowa regulacja luzów zaworowych
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie turbosprężarki
  • uszkodzone czujniki sterujące pracą silnika np. przepływomierz powietrza, czujnik ciśnienia doładowania, czujnik ciśnienia atmosferycznego, uszkodzony zawór EGR

Przyczyną niebieskich spalin może być:

  • niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika
  • zanieczyszczenie spalonym olejem kanałów olejowych korpusu środkowego
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie turbosprężarki

Wyciek oleju od strony kompresora może być spowodowany przez:

  • zanieczyszczony wkład filtra powietrza
  • niedrożny przewód ssący turbosprężarki
  • ograniczenie drożności układu wydechowego
  • niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie uszczelnienia turbosprężarki

Wyciek oleju od strony turbiny może być spowodowany przez:

  • niedrożność przewodu odprowadzającego olej z turbosprężarki
  • niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika
  • zużyte pierścienie i gładzie cylindrów
  • zużyte tłoki i zawory
  • uszkodzenie uszczelnienia turbosprężarki

Comments are closed.