PYTANIA

Q?

Czym zajmuje się firma ATEST?

A.

Świadczymy profesjonalne usługi w zakresie regeneracji, sprzedaży, skupu oraz wymiany turbosprężarek do wszystkich rodzajów silników. Dysponujemy doskonałym zapleczem materiałowym – nasz park maszynowy jest w pełni wyposażony w nowoczesny sprzęt.
W odróżnieniu do innych firm posiadamy profesjonalne urządzenia do wyważania turbosprężarek.
Wysoką jakość świadczonych przez nas usług gwarantuje także wykwalifikowaną kadrą.

Do wykonywanych przez nas napraw turbin samochodowych wykorzystujemy jedynie renomowane części. U nas można również wymienić turbinę lub ją zdemontować. W każdym wypadku gwarantujemy Państwu usługi najwyższej jakości.

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania w zakresie turbosprężarek i służymy fachowym doradztwem technicznym. Nasza oferta to również niezwykle atrakcyjne ceny – zarówno, jeśli chodzi o nowe turbiny, jak i o usługi związane z ich serwisem.

Q?

Co obejmuje naprawa turbosprężarek?

A.

Turbosprężarki ulegają eksploatacyjnemu zużyciu. Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka wystarcza na ok. 250 000 km w zależności od stylu jazdy kierowcy. Szczególnie narażone na zużycie są elementy wirujące wewnątrz turbiny oraz uszczelnienia turbosprężarek. Dzięki poprawnej regeneracji, z użyciem wysokiej jakości części będzie działała przez długi czas.

Naprawa turbosprężarki obejmuje następujące czynności: rozłożenie dostarczonej turbiny, mycie i piaskowanie poszczególnych elementów, ocena stopnia zużycia elementów, które wchodzą w skład budowy turbosprężarki, poinformowanie klienta o prawdopodobnej przyczynie awarii, szczegółowe oględziny oraz kontrola punktów pomiarowych wskazanych przez producenta, wymiana elementów wirujących.
W odróżnieniu od innych firm (te elementy zawsze wymieniamy), złożenie korpusu turbosprężarki, założenie nowych łożysk ślizgowych, odrzutników olejowych, pierścieni, oporowych, uszczelek i elementów wirujących itd., wyważenie wałka wraz z kołem kompresji na pierwszej wyważarce, montaż korpusu turbosprężarki na drugiej wyważarce, doważenie zespołu wirującego z prędkością do 250 000 obrotów na minutę w zależności od typu, turbosprężarki, poddanie turbosprężarki warunkom takim, jakim poddawana jest podczas jazdy samochodem, montaż końcowy i regulacja ustawienia zaworu sterującego, dołączenie protokołu wyważenia końcowego, dołączenie karty gwarancyjnej, instrukcji montażu oraz wykazu potrzebnych czynności

Q?

Od strony kompresora powstał wyciek oleju, czym jest to spowodowane?

A.

Wyciek oleju od strony kompresora może być spowodowany przez: zanieczyszczony wkład filtra powietrza, niedrożny przewód ssący turbosprężarki, ograniczenie drożności układu wydechowego, niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika, zużyte pierścienie i gładzie cylindrów, zużyte tłoki i zawory, uszkodzenie uszczelnienia turbosprężarki

Q?

Dlaczego turbosprężarka wydaje czarne spaliny?

A.

Przyczyną czarnych spalin może być: zanieczyszczony wkład filtra powietrza, niedrożny przewód ssący turbosprężarki, niedrożny przewód między kolektorem ssącym a turbosprężarką, nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym, nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem, zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym, ograniczenie drożności układu wydechowego, uszkodzenie kolektora wydechowego, brak uszczelki, nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym, nieprawidłowa regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy, nieprawidłowa regulacja luzów zaworowych, zużyte pierścienie i gładzie cylindrów, zużyte tłoki i zawory, uszkodzenie turbosprężarki, uszkodzone czujniki sterujące pracą silnika np. przepływomierz powietrza, czujnik ciśnienia doładowania, czujnik ciśnienia atmosferycznego, uszkodzony zawór EGR.

Q?

Turbosprężarka wydaje narastający hałas, co to jest?

A.

Narastający hałas turbosprężarki może powodować niewyważona lub źle wyważona turbosprężarka bądź uszkodzony element wirujący.

Q?

Czym spowodowane może być zwiększone zużycie oleju?

A.

Jeżeli w turbosprężarce zauważyliśmy większe zużycie oleju to może być to spowodowane przez: zanieczyszczony wkład filtra powietrza, nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym, nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem, zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym, niedrożny układ odpowietrzający skrzynie korbową silnika, zużyte pierścienie i gładzie cylindrów, zużyte tłoki i zawory, uszkodzenie turbosprężarki

Q?

Co może powodować brak mocy silnika?

A.

Najczęstszą przyczyną braku mocy silnika jest: zanieczyszczony wkład filtra powietrza, niedrożny kolektor ssący, niedrożny przewód między kolektorem ssącym a turbosprężarką, nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem ssącym, nieszczelność między kolektorem ssącym a silnikiem, zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym, ograniczona drożność układu wydechowego, uszkodzenie kolektora wydechowego, brak uszczelki, nieszczelność między turbosprężarką a kolektorem wydechowym, nieprawidłowa regulacja pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy, nieprawidłowa regulacja luzów zaworowych, zużyte pierścienie i gładzie cylindrów, zużyte tłoki i zawory, uszkodzenie turbosprężarki.

Q?

Czy warto naprawiać turbosprężarki?

A.

Turbosprężarki ulegają eksploatacyjnemu zużyciu. Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka wystarcza na ok. 250 000 km w zależności od stylu jazdy kierowcy. Szczególnie narażone na zużycie są elementy wirujące wewnątrz turbiny oraz uszczelnienia turbosprężarek. Dzięki poprawnej regeneracji, z użyciem wysokiej jakości części będzie działała przez długi czas.

Q?

Jak jest zbudowana turbosprężarka?

A.

Budowa turbosprężarki jest zbliżona do turbiny gazowej, ale nie zawiera komory spalania. Rolę wytwornicy spalin spełnia w tym przypadku silnik spalinowy.
Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części (na fotografii z lewej strony, na czerwono) i sprężarki, tzw. chłodnej części (na fotografii z prawej strony, na niebiesko), których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem. Turbina, napędzana gazami wylotowymi z silnika, napędza wirnik sprężarki sprężającej powietrze przed dostarczeniem go do silnika (element generujący doładowanie).

Q?

Jak działa turbosprężarka?

A.

Turbosprężarka potocznie zwana turbiną stała się jednym z nieodłącznych elementów silników nowej generacji . Zasada jej pracy polega na wykorzystaniu energii kinetycznej spalin do wtłoczenia pod tłoki dodatkowej porcji powietrza. Odbywa się to w ten sposób, że spaliny wytracając swoją prędkość i zmieniając kierunek strumienia na wirniku napędowym, napędzają poprzez wspólną oś: wirnik sprężarki. Większa ilość sprężonego powietrza, wraz z zawartym w nim tlenem, daje możliwość sprawnego spalenia określonej dawki paliwa. To zwiększenie sprawności spalania pozwala zredukować zapotrzebowanie na paliwo. Większa ilość tlenu pozwala na chwilowe zwiększanie dawki paliwa. Przez to silniki osiągają większą moc z jednostki objętości skokowej, w stosunku do silników bez turbiny.

Nowoczesne turbosprężarki pracują z prędkościami dochodzącymi do 250 tyś obrotów na minutę w temperaturach ok. 800°C. Ze względu na tak dużą prędkość wirnik turbosprężarki jest ułożyskowany w łożyskach ślizgowych smarowanych olejem z silnika.

Urządzenia te produkują firmy takie jak: Garrett, Holset, IHI, Mitsubishi, Borg Warner (3K & Schwitzer), Toyota czy Hitachi. Obecnie bardzo popularna jest turbosprężarka typu VNT potocznie zwana: turbiną ze zmienną geometrią łopatek. Zasada jej działania polega na zastosowaniu, dodatkowo, kierownicy spalin, która w zależności od obrotów silnika zmienia kąt podawania spalin na łopatki wirnika. W praktyce pozwala to na minimalizację zjawiska tzw. „turbo-dziury" czyli opóźnienia pomiędzy wciśnięciem pedału gazu przez kierowcę, a reakcją turbiny (także silnika).

Q?

Jakie są najczęstsze uszkodzenia turbospężarek?

A.

Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarki to: brak mocy silnika, zwiększone zużycie oleju, hałaśliwa praca, czarne i niebieskie spaliny, wycieki oleju.